Brand Design System Corporate Mark
私はこれまで、マークは絵であり、芸術である。
と宣言してきた。ワークブレイン社のCI
デザイン、シンボルマークは、私のこのデザイン
哲学の証明と夢の実現でもあった。私は
美術大学時代の美術史で見た、フォロンの絵、
イラストレーションに一瞬で魅了され、以降、
私にとって、フォロンは唯一無二の存在となった
のである。それはピカソでもなく、ダ・ビンチ
でもなかった。そして、 将来必ずフォロンと会い、
フォロンの絵をアートディレクションして、
絵を、マークにすることを夢見て10年後に、この
夢を具現化、実現させたのである。
ワークブレインという社名もフォロンの絵を
イメージして命名した。それはオフィス学を学問
的に体系化するという、まさに頭脳集団、
経営コンサルタント会社としても相応しいもの
とした。この時、既にフォロンは20世紀を
代表するアーティストであり、イラストレーターで
あった。私は、フォロンからパリに招かれ、
ミーティングを行った。フォロンは私の、マークを
絵そのもので再現するという、アイディアに
共鳴し、私が、顔のマークのラフスケッチを描き、
それを、フォロンが自らのスタイルでイラスト
化し、これまでにない、絵(水彩画)そのものが
マークとなったのである。 そして、私はマーク
のみならず、ワークブレイン社のCI展開(広告、
ポスター、カタログ、ステーショナリー等)
全てを、フォロンのイラストレーションで、統一
するため、20作余のオリジナルをアート
ディレクションし、CIのビジュアルを統合した。
同時期に、アップル社のスティーブ・ジョブスが
フォロンに同社のマッキントッシュスピリット
と言われたキャラクターシンボル、マックマンの
依頼をしていた。また、Macの回路基板に
フォロンの絵(線画)を、プリントしようと試みて
いたが、フォロンが、ワークブレイン社の
マーク、CIデザインを、ジョブスに見せたところ、
「あなたの絵そのものを企業のマークにする
なんて、このデザイナーは天才だ」と。そして、この
CIデザインは、世界中の数々のデザイン賞を
受賞し、デザイン史のみならず、美術史にも残る
伝説のマーク、CIデザインとなったのである。
I have proclaimed that the Corporate
Mark is a pictorial illustration in the form of
Art. Work Brain Inc.’s CI design and Cor-
porate Mark became the verification of my
design philosophy as well as the realiza-
tion of my dream. I was instantly fascinated
by Folon’s illustrations when I encounter-
ed his works at art university. Since then,
Folon has become the existence no one
can match. It was not Picasso nor Leonardo
da Vinci. I aspired to one day meet him
and art direct his illustration to design Cor-
porate Marks. That dream became a real-
ity ten years later.
The company name Work Brain was in-
spired by the image of Folon’s illustration.
It was a perfect aesthetic for the consul-
tancy firm with a group of intelligent experts
who specialize in office studies. At the
time, Folon was already the most respected
artist and illustrator who represented
the twentieth-century art world. I was invit-
ed by Folon to meet him in Paris. Folon
resonated with my idea of turning his illustra-
tion into a Corporate Mark, and I drew a
rough sketch of the face, then he turned that
into his illustration with his distinctive
style, creating a never-before-seen water-
color illustrated Corporate Mark. Then, I
provided art direction and created the whole
suite of applications, utilizing over twen-
ty original illustrations of Folon’s works.
At about the same time, Apple’s founder
Steve Jobs was also approaching Folon to
design a character symbol for Macintosh
Spirit called “Mac Man” ; his intention was
to print Folon’s illustration onto the Mac’s
circuit board. As Folon shared to Jobs about
the Work Brain CI design, Jobs proclaimed,
“Making Folon’s illustration into a Corporate
Mark––what a genius designer!”Work
Brain’s CI design received numerous inter-
national design awards and became a leg-
endary Corporate Mark and CI design that
left its mark on the history of Design
and Art.
フォロンの絵(水彩画)を、企業の名刺、 レターヘッド、封筒に、マークとしてデザインする 発想など、誰も想像だにしなかった。 フォロン本人さえも、完成した、実物のステー ショナリーを見て驚き、感動していた。 また、私がニューヨークで、ミルトン・グレイサーと 初めて会った時に、このステーショナリー セットを見せると、彼は一言「グレート」というと、 彼のこれまでのCI作品の数々を、私に 披露した。そして、ミルトン・グレイサーの代表作 といえば、I LOVE NEW YORKのロゴで あるが、私と彼のCIデザインに共通するものは、 未だかつてないIDEAと独創性であった。
No one ever imagined applying Folon’s watercolor illustrations to the design of cor- porate business cards, letterheads, and envelopes. Folon himself was quite surprised and emotionally moved by the outcome of our collaboration when I showed him the completed stationeries. When I met Milton Glaser in New York for the first time, I showed him the stationery; he just said, “Great,” and then went on to start showing me all of his CI works. Milton Glaser’s masterpiece is the logo design of“I LOVE NEW YORK.”My CI design and Milton Glaser’s design have two things in common: unprecedented ideas and originality.
Business Card Letterhead DL Envelope C4 Envelope
Corporate Mark
Final Size
Width 15mm
Folon’s Autograph
Work Brain
Mask-Shaped Brochure
Front and Back
Image
Work Brain Corporate Poster I
Work Brain Corporate Poster II
Work Brain Corporate Poster III
Work Brain Corporate Poster IV
Work Brain Corporate Poster V
Work Brain Corporate Poster VI
Portrait of President Hiroshi Inayoshi Drawing by J-M. Folon
Brochure Work Brain Office Problem Solution
ワークブレイン社のCIにより、日本で再び、 フォロンブームが湧き上がった。私と フォロンとのコラボレーションは、最高潮に 達していた。私は新たなチャレンジとして、 ワークブレイン社の社長(稲吉 博)のドロー イングによる肖像画をフォロンに依頼、 ディレクションした。フォロンは肖像画自体、 初めて描くという事で、最初は、「描ける かな」と語っていたが、完成した作品は対象 の人間性まで捉えた、見事なものだった。 そして、この後、フォロンはミッテラン大統領、 ウディ・アレン等と、次々に世界的VIP の肖像画を描いていくことになるのである。
Due to the impact created by Work Brain’s CI design, Folon’s popularity was reignited and spread like wildfire in Japan. My collaboration with Folon was also at the pinnacle point. Mr. Hiroshi Inayoshi, CEO of Work Brain, requested Folon to draw a portrait of him under my direction. Folon had never drawn por- traits before then, and first addressed the issue by saying,”I wonder if I can draw...” However, the outcome was absolutely superb, and captured the inner essence of the subject. After that, Folon started to draw portraits of world celebrities such as French president François Mitterrand, film director Woody Allen, and others.
Work Brain Office Problem Solution
Two-Page Spread
3-Dimensional Brochure
Work Brain Executive Forum
Creative Direction
Hiromi Inayoshi
Art Direction
Hiromi Inayoshi
Design
Hiromi Inayoshi
Illustration
Jean-Michel Folon
Photography
Takashi Sekiguchi
Hokuto Shimizu
Retouching
Mio Kawano
Produced by
Hiromi Inayoshi
Client
Work Brain Inc.