CI RENAISSANCE COMMITTEE CI DESIGN

CI RENAISSANCE COMMITTEE Corporate Identity Design

Brand Design System Corporate Mark

Concept

CIルネッサンスがCIを変えた。   
私は「CIは文化であり、芸術である」と提唱し、   多くの稲吉型CIを発表してきた。それは、 ある意味、ビジネス型CIとは対極をなすもので あるが、CIデザイナーが本来、目指すべき グラフィックの原点が、私のCIにはあると思う。 特に、これからデザイナーを志す諸氏は、 目先の利益やビジネスを超えて、自らの才能と 創造力を、いかに社会へ役立てていくかを 真剣に考えて挑んでほしいと願っている。 そして、 そんな私の思いが新しいデザイン運動、CI ルネッサンスに発展し、CIルネッサンス委員会の 設立に至ったのである。
CIルネッサンス委員会は1996年に設立以降、 様々なデザイン・芸術活動を展開し続けて いるが、その中でもCIルネッサンス委員会自体の  CIは大きな反響を呼んだ。マークは手話と CIルネッサンス委員会の名称を点字に置き換え、 それをロゴタイプとし、銀のバーコ印刷で 一体化した。委員会の主旨である「デザインに よる社会貢献」を最も象徴的にシンボル化 した。モノクロ写真によるビジュアルは、「文化」 「伝達」「協力」「挑む」等、20以上の手話 の形を私と委員会のメンバー自らの手で再現し、 撮影した。この手話のビジュアルはマーク として、アプリケーションデザイン(名刺、レター ヘッド、封筒等)に展開し、またポスターの メインビジュアルにする等、これまでのマークや CIの概念を超えた革新的なアートワークを 試みたのである。それは、まさにCIルネッサンス、 CI復興そのものであると私は確信している。

The CI Renaissance transformed CI.
I have proclaimed that CI is a culture and is a form of Art, and released many Inayoshi-style CIs. In some ways, my CI de- sign may be positioned as the antipode of commercial CI, but I do believe that there is a standard of graphic design in my works which all designers should be aiming for. Especially for those who aspire to become a designer, I sincerely hope that you think beyond short-sighted profits and business arrangements, and think deeply about how given talent and creativity can contribute to society and go for it. Such ideas have developed into the CI Renais- sance, the new movement of design, and the CI Renaissance Committee was founded.
Ever since the establishment of the CI Re- naissance Committee in 1996, I have been working on various design works as well as artistic activities. Among those, the CI Renaissance Committee CI itself cre- ated one of the biggest impacts. In the Corporate Mark, photos of the sign language and braille logotype replaced the CI Re- naissance Committee title, then were raised with silver Verco printing to integrate it all. It was the most symbolic form of the rep- resentation of the committee’s mission of “social contribution by design.” Twenty monochrome photo visuals were pro- duced, with the hands of the committee members and me, each hand signing “Culture,” “Communication,” “Collaboration,” “Challenge,” etc. The sign language photo visuals were applied to application designs (business cards, letterheads, envelopes) and also became the poster artwork itself, realizing a revolutionary design beyond the predefined concept of CI. I proudly claim that this CI precisely symbolizes what the CI Renaissance meant to be and what the revitalization of CI is.

Application Design

Corporate Stationery

CIルネッサンス委員会の ステーショナリー
手話をシンボライズする事により、私の 思想、哲学そのものである、CIルネッサンス 委員会を力強くビジュアライズさせた。 また、点字によるロゴタイプは、写真による 具象的シンボルとは対象的に抽象化し、 一体にする事により、未だかつてないマーク、 ステーショナリーが生まれた。

By portraying the sign language as symbols, I powerfully visualized the CI Renaissance Committee, which is a reflection of my ideology and philoso- phy. In addition, the braille logotype in contrast with concrete photographed symbols became abstracted, and by integrating them together, a one-of- a-kind Mark and stationery design was born.

Business Card
Letterhead
DL Envelope
C4 Envelope

CIRC Concept
Accordion Fold Brochure

Advertising

CI Renaissance Committee Advertising Poster

これまでのCIデザイン、マークの概念を 変えていくことこそ、まさに再生、CIルネッサンス であった。マークとは企業や団体の象徴 であり、マークなくして企業活動は成り立たない。 いや、マークこそ企業、団体そのものなのだ。 故に、私はマークそのものをポスター化したの である。これは、前例のない広告表現で あり、ルネッサンスである。そして、CIルネッサンス 委員会のポスターはニューヨークADCの アドバタイジングポスター部門で金賞を受賞し、 私はマークの持つ力を証明したのである。

To change the concept of CI design and Corporate Mark is what the CI Renaissance means to be. Corporate Marks are sym- bols of corporations and organizations. With- out the Corporate Mark, corporations cannot conduct business. I must say that the Corporate Mark is a corporation or an or- ganization itself. So, I turned the Corporate Mark itself into the poster. This was the presentation of an advertisement that had never been done before, and it meant Renaissance. The CI Renaissance Commit- tee posters received a gold medal from the New York ADC in the advertising poster category. Through this achievement, I proved the power that Corporate Marks possess.

CIルネッサンス委員会の ステーショナリー
手話をシンボライズする事により、私の 思想、哲学そのものである、CIルネッサンス 委員会を力強くビジュアライズさせた。 また、点字によるロゴタイプは、写真による 具象的シンボルとは対象的に抽象化し、 一体にする事により、未だかつてないマーク、 ステーショナリーが生まれた。

By portraying the sign language as symbols, I powerfully visualized the CI Renaissance Committee, which is a reflection of my ideology and philoso- phy. In addition, the braille logotype in contrast with concrete photographed symbols became abstracted, and by integrating them together, a one-of- a-kind Mark and stationery design was born.

CI Renaissance Committee
Corporate Identity Design

Creative Direction Hiromi Inayoshi
Art Direction Hiromi Inayoshi
Design Hiromi Inayoshi
Photography Takashi Sekiguchi Hokuto Shimizu
Retouching Mio Kawano
Advertising Posters Art Direction Hiromi Inayoshi Hisamoto Naito
Photography Shigeru Iwamoto
Advertising Copy Shinzo Higurashi
Produced by Hiromi Inayoshi
Client CI Renaissance Committee