ALIVE CI DESIGN

ALIVE Corporate Identity Design

Brand Design System Corporate Mark

Concept

CIルネッサンス委員会が、1996年11月に                    開催した第一回新世代CI展「稲吉紘実 (ユウ 北川)VS 太田岳」は、デザイン業界のみ ならず、社会的に大きなNewsになった。それは デザイナー自らがクライアント(公共団体、 非営利団体)を新聞、雑誌で公募し選考。そして、 委員会が選出した2団体のCIを展覧会で 競作。来場者や委員会メンバーの審査を経て、 決定されたCIを各団体に無償で提供する という、日本のみならず、世界でも初めての試みで あった。それに、100団体を超える応募が あり、またこの試みが日経新聞で、一面の記事に なるという社会現象も起こり、業界全体に 大きなインパクトを与えることになった。この試み から選出された団体の一つが、ALIVE である。
ALIVE、地球生物会議は人間と生き物との 共生をテーマに社会活動を行うNPO法人である。 私自身、以前より生き物(動物、植物、昆虫、 魚類、微生物等)との共生について、独自の考えを 持っていたこともあり、ALIVE のCIの創作は、 デザイナーとして大きな意義を感じるものであった。 そして、私は「生物と人間の共生」をテーマに、 私自身の潜在意識にある、生き物に対する思いを 自らのイラストでストレートに表現することから 始まり、形式的なマークの概念に囚われることなく、 無限に描き続けることを核に、時間を超えた CI展開を試みることにした。複雑なイラストを描き、 それをさらに精緻化することにより、まさに マークは絵であり、CIは芸術である、との私の提唱 するCIそのものに昇華、ALIVE のシンボル マーク、「生命の曼荼羅」が誕生したのである。

When the first new-generation CI exhibition “Hiromi Inayoshi (aka Yu Kitagawa) vs. Gaku Ohta “ was held in November 1996, or- ganized by the CI Renaissance Commit- tee, it became big public news. What was unique about this exhibition was that designers themselves auditioned their cli- ents (public organizations or non-profit organizations) through open calls. Then, two organizations were selected by the com- mittee from among many applicants, and at the end, CI design works of those organ- izations were exhibited next to each other. Through visitor voting, coupled with the committee’s jury process, the winning organ- ization was to be awarded CI design with- out design fees. This attempt was the first of its kind not only domestically but inter- nationally. Over 100 organizations respond- ed to the open call and sent in applica- tions. One of the organizations selected at that event was Alive.
Alive, Earth Animal Conference is a non- profit foundation that promotes vari- ous social actions around the theme of co- existing with animals. I myself had my own idea about coexistence between all liv- ing things (animals, plants, insects, fish, microorganisms, etc.) and mankind, so de- signing CI for Alive, I felt a particular significance as a designer. So, I started di- rectly expressing my own subconscious feelings about all living things through free- hand drawings, without the usual formal- ity of Corporate Mark design. I decided to challenge myself by creating timeless CI applications with the concept of infinite drawings. As a result, the Corporate Mark for Alive, entitled “Mandala of Life,” was born, precisely reflecting my de- sign philosophy, in which I advocate that “CI design is Art and Corporate Mark is a pic- torial form of Art.”

Application Design

Visiting Card
Letterhead
DL Envelope
C4 Envelope

ALIVE Corporate Stationery

ALIVEのシンボル、「生命の曼荼羅」は、 あらゆる生命が秩序を持って、この地球に存在 しているということを、誰もがひと目見て、 わかるように、ビジュアライズしている。そして、 その一部は、まるで顕微鏡を覗くように 円形に切りとられ、いわゆるマークとしての役割、 機能を果たす。が、私の創造力はさらに その概念を超えて、ステーショナリー(名刺、 レターヘッド、封筒)そのものをマークの 中に封印し、これまでにないCIデザインの展開、 ステーショナリーデザインを行った。全体 マットブラックとグロスブラックのシルク印刷で、 印伝の様に再現し、一点一点に、生命を 吹き込むように創作した。それはまさに、CIの ルネッサンスそのものとなった。

Alive’s Corporate Mark, “Mandala of Life,” is visualized in a way where anyone can comprehend at a glimpse that there is an order for various life forms to exist on this Earth. A part of the image is clipped out in a circle, as if looking through a micro- scope, positioning itself and functioning as a so-called Mark. However, my imagina- tion went far beyond its concept design, and I sealed the entire stationery set (visit- ing cards, letterheads, envelopes) within the Mark itself, creating never-before-seen stationery design as CI application. A matte black base overlaid by glossy black prints were silkscreened like a reproduc- tion of inden (a traditional leather craft made from lacquered deer leather), carefully crafted piece by piece as if breathing new life into them. The works came to rep- resent exactly what the CI Renaissance is meant to be.

ALIVE Advertising Poster Series

CIで、アプリケーションデザインの中でも、          欠かせないアイテムはポスターで、特にCI発表と 同時に、そのCIを象徴したポスターに展開 することが重要である。ALIVEのCIポスターは 動物園に飼育されている動物をテーマに 4種類制作したが、ALIVEのシンボルマークで ある「生命の曼荼羅」の自由な展開方法を これらのポスターの中で提示した。単にマークと して、ポスターの端に置くのではなく、ポスター のビジュアル(写真)とマーク(イラスト)がコラー ジュの様に融合することにより、ALIVEのCI が持つ、無限の可能性を強いメッセージと共に、 芸術的に、社会へ伝達、広告できたのでは ないかと思っている。
LIVEのCIポスターシリーズは、 ニューヨークADCアドバタイジングポスター 部門で金賞を受賞。

The single most important item which we cannot miss in CI application design is the poster. Especially at the time of an- nouncing a new CI, it is essential to simul- taneously release a poster that is sym- bolic for that CI. Four different variations of Alive CI posters were designed with the theme of animals raised in the zoo, and pre- sented free-spirited and innovative ap- plications of Alive’s Corporate Mark, which is entitled “Mandala of Life.”Instead of simply placing the Mark at the corner of the poster, I blended the visual (photo) and the Mark (illustration) like a collage. Through an artistic execution, I believe that the poster series was able to convey and adver- tise the impactful message to society, along with the infinite potential possessed by Alive’s CI.
Alive’s poster series received a gold medal at the New York ADC in the category of advertising posters.

ALIVE Corporate Identity Design

Creative Direction Hiromi Inayoshi
Art Direction Hiromi Inayoshi
Design Hiromi Inayoshi
Illustration Hiromi Inayoshi
Photography Takashi Sekiguchi Hokuto Shimizu
Retouching Mio Kawano
Advertising Posters Art Direction Hiromi Inayoshi Hisamoto Naito
Animal Photography Naruaki Onishi
Advertising Copy Shinzo Higurashi
Screenprinting Ohtsuka Kouhan Co., Ltd.
Produced by Hiromi Inayoshi
Client NPO ALIVE